Sunday 13 September 2015

Harapan setinggi gunung!!!

Its 1230am now...and I cant sleep... now kat batu 9 cheras..rumah adik ipar..hubby tido hotel.. malas berulang..hari ni kelas habis lewat mlm and esok pagi got another class..  tak tau kenapa tak boleh tidur..

Actually if aku dapat new product untuk jual aku akan jadi macam ni... over excited.. nervous..sometime sampai termimpi2... lets throwback macam mana aku boleh terjebak dengan business on9 ni...

Last year on october tgh hot kat iG bandage skirt for baby girl... and I think its soooo cute... everyday cuci mata tengok.. and bila mata aku rasa cantik..aku rasa orang lain akan rasa yang sama... so decide nak jual.. husband bg greenlight dan sudi suntikkan modal about rm600...im so happy..jualan agak memberangsangkan..so decide utk restock... but then sale start slow and slow..and stop.. until now baju2 tu masih tersimpan rapi dlm beg.. about 15pcs gak la... yang terjual dalam 20pcs.. yang lain ade sedekah pada anak2 orang susah..anak2 buah.. and ade balance tak tau nak sedekah or jual kat mane lagi... then sepet keluarkan her product.. seqy beauty.. tgkkan gaya mcm bagus produk dia ni... adik ipar pun sokong dan cakap benda sama..since we both mmg follow sepet ni...even kakak sepet tu sendiri kawan kepada adik ipar...so husband sekali lagi sudi menghulur modal another rm600... tq husband for your support... my instinct is totally right... memang dapat sambutan.. tapi tidaklah sambutan luarbiasa.. since aku rasa sepet ni dah failed dlm marketing strategy.. sometimes dia macam perasan sendiri yang produk dia well known.. padahal its just her follower yang tak la seramai mana punn... so kami agen2 la yang bertungkus lumus naikkan nama seqy.. but still tak ramai tau... bila tak ramai tau agak slow la.. secara peribadi memang produk dia sangat bagus..especially bbcream and sakura mask..even skincare pun okay..tapi dengan lambakan produk kecantikan sekarang memang susah nak compete.. last two month aku hampir2 nak quit jd agen...tp kesian pada regular customer...syg jugak... tu la kecewa sikit dengan business strategy yg sepet and husband dia buat... They keep rewarding agen..handbag la..holiday la..whichh I think membazirrr... why not dia guna duit tu untuk marketing..even fb ads pun sampai sekarang tak buat2 lagi... OMG.. im so disappointed!! Kalau produk dia tak bagus aku mmg dah lama blah..again aku cakap produk dia memang bagus...its not repackaging like other product.. so here I am..still the agen for seqy beauty...

Then.. aku nampak peluang pada caliph jus... tapi that time dia belum nak ambil agen... sampai one day husband ckp caliph dah open utk agen.. so laju je la order..again husband suntik modal.. rm900 pulak.. Alhamdulillah... memang boleh jual... tapi terlalu ramai competitor... harga dia cadangkan jual adalah rm75.. so aku pun ikut.. tapi customer always argue.. katanya mahal.. saya jumpa org jual rm50 je.. tapi aku tetap dengan pendirian..silakan beli dengan orang jual rm50 tu..tak mungkin aku boleh jual harga macam tu.. its not worth it... so sale agak slow... fadeup jugak laa.. then sampai la satu hari kawan dari group seqy bagitau jangan ambil stok dari hq sebab mahal...try cari pemborong... ooo... itu rahsianyaaa... so cari2 jumpa...dapat harga jauh lagi murah dari hq.. so boleh la jual dengan harga rm50 tu... Alhamdulillah... sambutan menggalakkan.. hp sentiasa berbunyi.. tak menang tangan dibuatnya.. syukur...

Dalam masa sale caliph agak slow aku terus mencari produk2 baru yg aku rasa ada demand dan boleh pergi jauh... Alhamdulillah aku jumpa sofea serum iaitu serum penawar demam kuning... the best thing is im the 1st and the only agen for pahang... so ade je customer pahang hq akan pas pada aku... die offer jadi stokis..tapi husband tak setuju.. its too early.. try dulu agen... so..ok la till now kat pahang cuma ade aku agen kuantan and sorang lagi agen temerloh... the best part about sofea ni sebab dia limitkan agen..satu daerah cuma satu agen..so takde competitor... tak macam seqy.. produk dah la orang xkenal then boleh pulak main ambil sampai 3 agen kat kuantan saje.. and 1 stokis which is my cousin.. gilo ke ape..kat mulut nak tolong agen..tapi perbuatan langsung tak tolong.. fikir poket dia je.. mulut kata lain..hati kata lain..mmg frust la dgn sepet ni...

Ade satu lagi produk..which is produk untuk lelaki yang sedang menunggu.. aku dah booked utk jadi agen kuantan... insyaAllah.. tunggu launching...

And.... the think yang buat aku tak boleh tido malam ni is.. ggrrrr...new fenomena... PRECIOUS by RCW... bukan senang ye nak jadi agen.. dia tak open untuk ramai.. ikut nasib.. Alhamdulillah rezeki aku dapat jadi agen.. baru 2jam open order.. dah almost 20 orang order... thank you Allah.. nak sampai close order 15oct nanti agak2 berapa botol blh dapat?? Itu yang tak boleh nak tidur tu... whatsapp berpusu masuk...  customer caliph..sofea..semua ada.. happy sangat!!! Rezeki orangg kata.. harap2 nanti aku boleh jadi business woman yang berjaya... alaaa aku tak target banyak pun.. dpt 3k permonth untuk tahun2 awal ni pun dah ok dah... untuk bayar ptptn...insurans..bagi pa and ma.. tu je target aku.. raya baru ni dapat bagi pa dan ma angpau... duit hasil business.. ma happy sangat...pa memang aku selalu jugak bagi... ma keje lagi..tak payah bagi duit..hihii..

Semoga aku berjaya dan kaya satu hari nanti... aminnn...

No comments:

Post a Comment