Friday 20 November 2015

Memaafkan dan melupakan

Saya di ajar untuk berlapang dada dan tidak berdendam ... my heart is full of forgiveness and love ... saya tak nak mati malam ni dlm keadaan benci kat orang tu benci kat orang ni seolah2 saya begitu perfect untuk tidak di benci ...

Even dulu masa belajar di MRSM kaki palsu saya di sorok sampai saya tak boleh pergi ke sekolah saya tak pernah berdendam dengan mereka ... malah saya sangat kagumi sahabat2 yg nakal pada masa itu yg kini membesar jadi orang hebat2 juga ... bnyk membantu orang miskin dan mereka sahabat baik saya sekarang walaupun dulu mereka memusuhi ...

Buangkan benci dan sakit hati dlm diri kita ...
Kita jadi orang baik-baik ...

Jika orang pernah menyakiti kita maka utk apa kita juga perlu menjadi hina seperti mereka ...

Kita jadi orang baik-baik ...
Nabi juga pernah di baling batu ...
Adakah nabi balas balik??
Tidak ... !!

Dan kerana itulah Islam berkembang sampai ke sini ...

Jommm sama2 jadi orang baik-baik ...
Pleaseeee ...

We ourselves is not so perfect ...
How come we are so perfectionist dengan memandang keburukan orang sebegitu sekali ...

Maafkanlah ...
hiduplah dengan penuh gembira tanpa musuh
hiduplah dengan penuh gembira tanpa sakit hati
hiduplah dengan penuh gembira tanpa benci dan dendam
hiduplah dengan penuh gembira tanpa buruk sangka
hiduplah dengan penuh gembira ...

Like me ... heheheeh ...

Wallahu'alam ;)

Jommmm saya imamkan solat ...

Jumpa post ni kat fb and buat hati terkenang kembali..tertanya dalam hati.. adakah aku telah benar-benar memaafkan orang yang pernah menyakiti hati aku?

Dan jawapannya cuma satu...

Memaafkan itu mudah...mungkin dah bertahun dulu ketika pertemuan terakhir kami tu aku dah pun memaafkan dia...

Cuma...

Melupakan segala yg pernah terjadi memerlukan lebih masa lagi...

Mungkin...
Wallahualam...

Cerita tentang pertemuan terakhir tu.. aku kantoi kot ngan laki aku.. masa tu belum tunang lagi... giler cuakkkk... 1st time gaduh besar..haha.. Alhamdulillah..jodoh jugak... ampun yang.. masa tu nak jernihkan keadaan jer.. tp jernih kejap je..keruh balik..muahaaa...

Lately selalu terrrrthrowback... throwback masa mula2 kenal2 husband.. mula2 kawen.. kehidupan kat puncak yg horror... morning sickness yg teruk di awal perkahwinan... sampai tak sempat honeymoon sampai laaa nii... huwaaaa... maybe nak dapat honeymoon jauh teruihhh kot.. buat umrah ke.. sape tauuu... and lately keinginan nak jejak tanah suci tu meluap2.. bila laaa nak dijemput kesana...

No comments:

Post a Comment