Monday 1 April 2013

Parenting life

Assalamualaikum and hye..lama tak berupdate..laptop pun dah berhabuk kauuu..im tooo busy being a mom to adorable son muhammad rasul iman. cute,sweet and clever..itulah iman..3hari lagi dia dah masuk 4bulan..begitu cepat masa berlalu..dan hampir 4bulan juga aku and hubby bergelar ummi dan abi. Kehidupan ketika ini adalah biasa saja melainkan kami sangat teruja setiap hari melihat perkembangan iman. being ummi and abi bukanlah sesuatu yang mudah actually. Even iman bukanlah baby yang banyak ragam dan tak kuat nangis ia tetap agak challenging.lately dia memang selalu merengek malam2..tak selesa ke ape pun tah. maybe cuaca sekarang yang agak panas. kadang2 bila time esokknya aku ada kelas memang jadi kingkong la malam2..sian iman, aku ni memang tak boleh kalau tak cukup tidur plus aku nak g kelas jauh..180km sehari taw pegi balik aku nak drive..so, kena la cukup tidur.aku tak dela marah2 dia sangat2 cuma bila kita ngantuk dengar suara dia nyaringgg sangat nangis jadi nak marahhhh sangat. pastu esoknya bila nak anta kat babysitter mula la aku nangis..sian dia malam2 kena marah. tapi tu mula2 dulu la..now aku dah belajar untuk kawal..baby mane boleh marah2. nanti dia jadi degil.

Tiap malam bila aku dah ngantuk aku akan angkat dia dari buai bawak ke katil dan masa tu la aku akan tengok dia tido puas2..masa tu la rasa emo tak tentu pasal. rasa sayanggg sangat kat dia. rasa indahnya hidup ni dengan kehadiran dia. Kalau gaduh ngan hubby ke..tension pasal research ke..ada masalah lain ke..bila tengok dia semuanya hilang..rasa sakit hati pada hubby hilang..masalah pun hilang..rasa best je..maybe sebab dia pun tak kuat nangis. kalau jenis baby yang kuat nangis, maunya aku hangin kalau dia nangis je kan...dah lah ade masalah, rasa bertambah2 kot..haha..teruk punye makk. Iman ni nampak gayanya 80% ikut abi dia..dari muka, perangai yang kuat boraknye, macam kurang kesabaran sikit..bak kata akak aku, iman ni warisi kentut ummi je..busuk ya hamattt..haha..jijik di situ..jangan membayangkan bau itu yeh. mihmihmih..(trend skang eh gelak gini??)

Iman jugaklah sekarang yang mengajar aku bangun pagi. kahkahkah. pagi2 time abi dia nak g work dia pun mula dah bangun ajak aku and abi dia borak. abi pun dah standby agaknye bangun awal2 kasi ada masa sikit pagi tu nak layan anak dia main. budak kuat main sekarang. bangun tido main, tengah tido kalau terjaga mesti usha ummi dia ajak dia main ke tak.cuba senyum sikit, confirmmm senyum dia lagi lebar mintak angkat. Kalau agak2 dia tido tak cukup lagi kena buai dia tanpa tunjuk muka.sebab kalau nampak muka, dia nak ajak main..hai lahhh budak..homei hangattt ieee...

Time makan plak tak kira kat luar ke kat umah ke dah takde makna makan bersama-sama ye. Kalau anak tidur, syukurrrr..kalau tak sila lah cik isteri makan dulu disusuli cik suami..bergilir kadang2 cik suami jugak dulu..masa dia dlm 2bulan camtu ok lagi.time kami makan je dia mesti tidur pastu dan dan suapan terakhir barulah die merengek2..kalau dia tak tidur pun dia akan senyap je duduk dalam car seat.agak2 aku dah nak siap dia pun bunyi..pandaiii sangat. macam tau2 je. tapi memang nampaklah dah makin besar makin banyak ragamnya..makin challenging gitu..

eh oklah.dah banyak sangat bazir masa ni..tau tak research tak bersentuh lagi??oww i hate itt...benci lah sesangat..tobat tak sambung study dah..haha..

No comments:

Post a Comment