Friday 28 December 2012

Pengalaman bersalin dengan epidural

Okay, hari ni dah hilang seram and dah free sikit..bolehlah mengabadikan pengalaman bersalin sulung untuk tatapan diri sendiri dan iman suatu hari nanti.hehe...saya mula rasa 1st contraction pada 3dec jam 9malam. masa tu baru je sampai kat satay station kat ampang. Dinner kat situ malam tu. Masa tu ingat contraction manja2 je..pastu dah rasa setiap 10minit. Tapi still rasa macam, eh takde papela ni, ngada2 je ni..huhuu..sampai umah kol11mlm terus tido..contraction pun dah stop. So, rasa belum lagi je..pastu pukul 2pagi terjaga dah rasa contraction tiap 5minit. kadang-kadang 3 minit kadang-kadang 7minit..pastu mengerang jela kesakitan sorang2 dulu. Malas nak kacau encik suami yang lena tidur.. Malam tu memang plan nak bangun solat kol3. dah kunci jam. pastu bila tidur asyik terganggu je, terus stopkan bunyi alarm. kol4 pagi dah rasa tak mampu nak tanggung sorang2..kejut la encik suami..pastu dah tak boleh tidur terus bangun solat. Hubby teman sekali dalam bilik tu masa saya solat..lepas solat rasa macam dah boleh tidur balik kot.so ajak hubby tido dulu..baru je landing rasa nak terkucil..then tengok ada darah..sah!!aku nak bersalin dah..kataku didalam hati..haha..so terus masuk bilik kejut hubby cakap dah boleh pegi spital..hubby saya apalagi, hampir melompat dari katil. Saya pun suruh die jangan gelabah and rileks2 je..saya mandi dan mintak adik ipar siapkan sarapan. Bukan main selera saya makan. Adik ipar dah pelik. ngeh ngeh. lapar kot...sementara tunggu hubby mandi sempat borak2 ngan adik ipar, berkongsi tips dan pengalaman. Memandangkan adik ipar ibu kepada 2 orang anak, tentulah dia lebih pakar.. hubby siap mandi kemas2 beg. barang baby dah memang standby dalam kereta so tinggal baju ummi ngan abinye..ready untuk berkampung dihospital.. baru je 5minit kami gerak, azan subuh pun berkumandang. sayu rasa hati. perasaan bercampur baur. sakit, takut, seronok, semua ada. Sampai je hospital terus pegi kat emergency dia hantar terus ke labor room..terus macam, aih cepat nye masuk labor room. bukan kena masuk wad dulu sementara nak tunggu jalan bukak lagi.so, ikut je la..tengok bilik tu tak la seram macam saya bayangkan.dia macam ward single biasa, cuma ada lampu besar yang buat seram sikit.

Dan berkampunglah saya dan suami dalam bilik tu..sempat la online, bergurau senda, makan-makan, baca paper bagai..sampai je dalam bilik tu, dia suruh tukar baju, pakai baju dia bagi. then die cek jalan..okeh, itu antara benda yang saya takkk nakkk lalui...adik ipar cakap sakit masa cek jalan.. tp bila time saya, saya rasa okey je..cuma seram sebab dengar cite seram..nurse cek jalan, katanya dah bukak 2cm..masa tu 7pagi.. then, saya dan suami ditinggalkan dalam bilik tu..sambil melayan contraction, saya dan suami borak2 dan online..start kol12 dah bukak 6cm. doctor pun dah pecahkan air ketuban..Saya dah mula rasa contraction yang sangat kuat..sakit kottt..tak mampu menahan rasanya, terus mintak epidural..tu pun pk 20kali nak amek ke taknak. sebab nak cucuk tu, tau dah memang sakit.. akhirnya saya amek keputusan untuk ambil juga epidural...jeng jeng jeng..doctor pun datang untuk cucuk epidural..seram okeh..gila sakit..menjerit lah saya ketika disuntik...sakit 5saat je..pastu terus rasa contraction hilang begitu sahaja..maka saya pun mamai dan tidur, sebab epidural memang memengantukkan tambahan pulak tidur memang tak lena malam tu..maka saya pun tidur bangun tidur bangun sampai la 5ptg dia datang cek bukak jalan dah 9cm...ok, badan terus menggeletar tak tau kenapa.hubby pulak sempat marah sebab saya geletar.takut bahaya nanti. takut pengsan ke ape kan..saya pun tak sure kenapa menggeletar. nak kata sejuk macam tak.Aircond pun saya dah suruh tutup..nak kata nervous, tak jugak sebab tak rasa sakit..lepas dikaji2 dan tanya orang, rupanya memang semua orang pun menggeletar bila dah nak push tu..barulah hubby rasa bersalah sebab marah2..hukhuk..lepas dia cakap dah bukak 9cm, kejap je doc pun dah masuk..rasa macam nak jerit..haih aku belum bersedia. Baru bangun tido ni..bagila aku minum ke ape dulu kasi hilang mamai ni..tapi tidak..doc masuk terus kena push..oleh kerana saya amek epidural, so memang tak rasa la nak push..entah berapa kali push tak keluar jugak..jantung baby dah slow kata doc..ok, try lagi..tak boleh jugak..tak pandai push okeh..dah kena foresac la anak saya sebab hampir lemas...jadi tepat jam 5.15petang lahirlah iman kedunia..terus dia letak atas badan dan sedut mulut and hidung baby atas badan saya..perasaan ketika itu adalah masih blur..pegang bontot baby je..sambil tengok muka dia..encik suami adalah orang yang paling gembira masa tu..lepas tu nurse bawa baby mandi, hubby terus je la tinggal saya, g tengok anak dia..sampai lupa nak kiss saya dan ucap tahniah..tak lama lepas tu baru dia patah balik kiss dahi saya dan saya ditinggalkan dalam labor room tu dengan doc untuk dijahit..jahit pun tak rasa pape. rasa kosong. lama plak tu dia jahit..bosan jugak menunggu..mujur mak mertua datang teman and ajak sembang. Sambil jahit sempat lagi message ahli keluarga dan kawan2 memaklumkan kelahiran iman..lepas mandi kan baby nurse datang lagi bawak baby bagi saya pegang..masa tu barula feeling sikit..tapi jap je dia dah nangis lain macam.nafas macam tersekat.terus nurse bawak keluar baby and tau2 dia kena masuk nicu..katanya baby nafas laju sikit. Maka sedihlah saya terpaksa berpisah dengan iman. 9bulan kami harungi suka duka bersama. malam tu saya tidur tanpa iman..rasa lain bila takde lagi makhluk menendang2 perut saya lagi. hubby asyik turun naik turun naik bergilir jenguk saya dan iman..saya mintak dengan nurse nak turun tengok iman tapi nurse tak bagi. takut saya jatuh. esoknya baru saya dibenarkan turun tengok baby..3hari berada di hospital merupakan kenangan terindah buat saya. Meskipun terpaksa mengharung kesakitan, tapi saya bahgia...demikian kisah saya dan iman..

Alhamdulillah..selama mengandung ni apa yang kami risaukan ialah jika saya sakit ketika suami jauh..hari2 doa mintak Allah permudahkan semuanya...dan syukur suami sentiasa disisi sejak contraction pertama sehinggalah baby lahir...itulah apa yang kami harapkan..

No comments:

Post a Comment