Monday 27 October 2014

Rezeki yang tak berkat

Assalamualaikum

Arini ustajah nak ceramah agama sket... kahkah..sabo ajela kalian baca ye.. alkisah tadi pegi kedai makcik aku kat sebelah ni dan die mengadu masa kenduri kawen anak die last week dia ilang segala periuk belanga dan yang paling sadis barang kemas bernilai hampir 8k..isk..isk..kesian.. banyak tu 8k weyy... marah tu memang marah bila dengar tapi yelah dah bukan rezeki dia. Makcik aku ni baik orgnya..alim sgt..aku pun segan kadang2..

Sebelum aku cerita detail korang janganla ingat aku ni nak aibkan orang tapi ambek cerita ni sebagai pengajaran. Mcm yg korang tau sebelum ni laki aku kena transfer kuantan last minit giler n aku plak masih dlm pantang masa tu. So kami mmg xsempat nak cari rumah sewa betol2. Yang ada pun mahal n as I said laki aku dgn pendirian dia xmau byr umah sewa more than 500. So mmg xde la cite die kat kuantan ni sampai la tiba2 mak aku teringat akk ipar die ade rumah sewa. Bila tanya mmg xde kosong..yang ade pun homestay dia. So mak aku mntk tlg la bg kitorg sewa.dah puas pujuk akhirnya makcik aku ni mengalah..takpela 500 wpun rumah die cenonet sgt..its okayyy.. n for ur infor umah aku ni bersambung dgn homestay die satu lagi kt sebelah ni..semuanya berjln mcm biase la.. bil letrik every month around 120 camtu sbb aircond on almost 24h..so takde la pelik sgt sampai la satu hari tu balik dari kampung tgk bil elektrik sampai. Pastu hubby pelik bila die tgk bacaan kt meter kenapa unit die grak banyak sgt.aku xpaham sgt term2 letrik ni tapi hubby terror la dah kata keje tnb mesti la tau bnd2 cani..kira bacaan ptt dah stop masa meter reader kira bil kan tapi bile blk tgk unit tu gerak bnyk padahal kitorg 2ari xde kat umah masa tu..siasat punya siasat nak kata Allah nak tunjuk tiba2 malam tu dia lupa kunci pintu yg sambungkan umah kitorg ngan homestay tu. So dpt la kami masuk homestay tu and cek satu2 punca elektrik homestay tu..rupanya aircond kt homestay tu sambung ngan rumah kami. Kiranya kami la tanggung aircond homestay tu selama ni. Masa tu aku rasa bersalah sgt kt hubby..malu pun ade kenapa makcik aku buat macam tu. Sampai hati dia. Mula2 aku syak die xtau pape..maybe org yg buat wiring tu yg buat n die xtau kan so kitorg test ttp fius yg sambung kt aircond homestay tu.dan tiba la satu hari ade guess kt homestay tu..laju la kitorg ttp fius tu. Tak lama makcik aku dtg tny aku ttp fius ke..so sah la makcik aku dgn sengaja buat mcm tu even die tau aku nak msk rumah tu. Then blh pulak die ckp fius tu utk lampu luar je bkn aircond. Padahal kami dah siasat lagi nak tipu. Sedih jugak la masa tu dlm hati ape ni solat tonggang tonggeng pastu tipu org. Hubby mmg nampak marah masa tu. Aku risau jugak tkt gaduh kan. Mujur hubby dpt cooldown. Dia kata takpela yang..kite sewa sini pun dah kacau bisness die. Dah kira mujur die bagi kita sewa. So aku lega la even dlm hati malu ngan hubby makcik aku buat kami camtu. Kite ni sewa sini nak jimat duit sekalinya menambah kos. Klu tau awal2 redho je sewa rumah 700 je..hati tak terkilan camni kan..

So bila jadi kes mcm ni dia hilang 8k aku terfikir la semua ni jadi ade hikmah.  Kadang2 kita berniaga tak sedar ada duit yg kita rasa hak kita tapi sebenarnya bukan.  Tu yang di katakan rezeki tak berkat.  Dia orang baik2..alim..ade hubungan sangat baik dengan Allah..jauh beza dengan kami ni. Mungkin Allah balas kat dia kt dunia ni sebab Allah nak bagi syurga buat dia kat sana nanti. Dia jugak manusia biasa yang terkadang tanpa dia sedar rezeki yang dia cari tu tak dapat keberkatan. Apa yang dia buat kat kami tu kami rasa satu penganiayaan tapi takpe..kami maafkan dan halalkan semuanya. Cuma rasa terkilan tu tak dapat aku buang. Aku bukan nak padankan muka dia dengan apa yang jadi ni tapi Allah tu maha adil. Sebaik2 perancang. Pengajaran buat aku jugak yg baru berniaga ni. Harap2 perniagaan aku nanti diberkati dan mintak jauh termakan rezeki yang Allah tak berkat. Nauzubillah...

Sekian ceramah hari ini..kihkih...

No comments:

Post a Comment