Wednesday 10 September 2014

Resipi: spagheti bolognaise dan lamb chop semudah ABC

Assalamualaikum

Haaa tu dia..maju setapak lagi blog dah ade resepi. Hikhik... western week kite u olls...

Kengkonon sangat teringin nak masak western plak..my 1st try.. semalam spagheti..tapi spagheti tak la 1st time.. malu taw kalau 1st time..hahaaa.. harini lamb chop kauuu..curlasss..hahaaa

Aku tulis resepi ni bukan nak suruh ngkorang cuba..tapi sekadar catatan utk diri sendiri di masa depan.. dan untuk anak2 umi kot2 nanti umi dah takde n rindu masakan umi bolehla try. Eh tapi kalau ngkorang berani cuba laaa..hahaaa

Eh aku ni takde sukat2 taw..ikut suka hati aku nak letak bnyk mane..kose aku sukat2..tak pandai..

Spagheti bolognaise
1. Spagheti
2. Bawang holland
3. 2 ulas bawang putih
4. Capsicum merah dan hijau
5. Tomato
6. Daging aku pakai daging burger sebab mmg dah ade dlm fridge..aku hancur2kan
7. Chicken ball
8. Sos prego traditional
9. Satu sudu cili kering blend. Ni sbb laki aku suka pedas. Tapi tak rasa pun pedas dia..
10. 1/2 sudu pasti sedap
11. Garam gula secukup rasa

Cara-cara
Eh banyak jugak ek bahan2 die. Rasa sikit je.. ok lets masak. Memula tumis bawang holland n bawang putih.. bawang ni potong dadu ye.. pastu cili blend tadi..dah agak2 kuning masuk daging yg dah hancur tadi pastu masuk chicken ball.. dah nampak masak daging tu bolehla tuang sos prego.. aku tinggalkan suku..tak abeskan takut banyak sangat. Pastu perasakan dengan garam gula n pasti sedap..last skali masukkan capsicum dgn tomato..eh nak tambah air sket pn blh..tgk pada kepekatan..aku tambah sket je..

Spagheti rebus je la u olls..takkan nak ajar jugak kennn..

Next

Lamb chop

1. Lamb. Yg dah marinate beli kt giant 2 keping..

Yg ni tggl grill kan aje atas pan.. aku pakai pan tefal..so of course la xlekat.. cantik je jadinye..

Kuah
1. 2 sudu sos tiram
2. 2 sudu sos black pepper
3. 1 sudu tomato
4. 1 sudu tepung jagung
5. 1/2 sudu pasti sedap
6. Lebihan kuah marinate lamb tu
7. Gula sikit
9. 2 sudu sos barbeque knorr
10. Air

Cara-cara
Campurkan aje la semua tu..pastu rasa.. ape yg kurang tambah la sendiri. Ni resepi reka sendiri. Ikut ape yg ade kat rumah.. aku rasa sedap je. Sambil makan kembang hidung

Coleslow
1. Kobis
2. Carrot
3. Bawang besar merah
4. First choice punya coleslaw dressing

Cara-cara
Macam tak yah ajar je.. campur je semua..kacau2..rasa..

Yay!! Siap lamb chop saya.. kembang 2 hidung taw makan ni. Rasa sedap sangat.  Tu yang sampai simpan dlm blog. Takut next time aku lupa. Hahaaa... gambar spagheti takde sebab macam malu je spagheti pun nak kecoh ke. Hahaaa...

No comments:

Post a Comment